Attiya Gamri

Werkbezoek aan drinkwaterbedrijf Vitens

 fractie-vitens2.JPG

Vanochtend ben ik met de fractie op werkbezoek geweest bij het Overijsselse drinkwaterbedrijf Vitens. Managers van Vitens informeerden ons over een aantal essentiële zaken met betrekking tot verdroging, waterwinning, fusie en de klantgerichtheid van Vitens.

Ik heb dit werkbezoek benut om aandacht te vragen voor de afsluitcultuur van Vitens en de gevolgen van die afsluitcultuur voor de Overijsselse watergebruikers. Jaarlijks worden rond de 700 Overijsselse huishoudens afgesloten van hun watervoorziening. De aanleiding voor een afsluiting is vrijwel altijd dat burgers hun watergebruik niet (kunnen) betalen.
Vitens brengt 200 euro in rekening voor de afsluiting; aansluiten daarentegen doet Vitens kosteloos. Burgers die van het waternet worden afgesloten worden daar schriftelijk van op de hoogte gesteld, ongeveer 80 dagen voordat het water daadwerkelijk wordt afgesloten. Het is mooi dat Vitens haar gebruikers tijdig op de hoogte stelt van de voorgenomen waterafsluiting. Maar het is wel erg jammer dat een bedrijf als Vitens burgers niet face to face te woord staat. De enige manier waarop watergebruikers met hun vragen bij Vitens terecht kunnen, is via een call-office of via internet. Dit werpt voor veel watergebruikers een hoge drempel op: bellen met Vitens’ call-office is niet gratis, bovendien beschikken lang niet alle watergebruikers over een internetaansluiting. 

Write your comment Here

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com